Selamat Datang ke Blog Rasmi AGC

Blog Rasmi Jabatan Peguam Negara (AGC) diwujudkan selaras dengan arahan Kerajaan dalam memperbanyakkan sumber komunikasi di antara Kementerian/Jabatan dengan rakyat.

PEGANGAN TANAH MILIK KERAJAAN MALAYSIA DI DALAM DAN LUAR NEGARA

Number of View: 49

1.     Kuasa Persekutuan berhubung pegangan tanah dinyatakan dalam Perkara 69(1) Perlembagaan Persekutuan (“PP”). Perkara 69(1) PP antara lain memperuntukkan Persekutuan mempunyai kuasa untuk mengambil, memegang dan melupuskan apa-apa jenis harta. Sebagai rujukan, Perkara 69(1) PP memperuntukkan seperti berikut:

(1) The Federation has power to acquire, hold and dispose of property of any kind and to make contracts.”

2.     Selanjutnya, Perkara 39 PP memperuntukkan kuasa eksekutif Persekutuan terletak hak kepada Yang di-Pertuan Agong yang dilaksanakan oleh Jemaah Menteri atau mana-mana Menteri yang diberi kuasa oleh Jemaah Menteri. Walau bagaimanapun, Parlimen boleh melalui undang-undang memberikan fungsi eksekutif kepada orang lain. Sebagai rujukan, Perkara 39 PP memperuntukkan seperti berikut:

“The executive authority of the Federation shall be vested in the Yang di-Pertuan Agong and exercisable, subject to the provisions of any federal law and of the Second Schedule, by him or by the Cabinet or any Minister authorized by the Cabinet, but Parliament may by law confer executive functions on other persons.”

3.     Berdasarkan peruntukkan di atas, Parlimen telah memberikan kuasa kepada sebuah perbadanan yang dinamakan sebagai Pesuruhjaya Tanah Persekutuan (“PTP”) melalui Akta Pesuruhjaya Tanah Persekutuan 1957 [Akta 349] antara lain untuk memegang tanah-tanah milik Persekutuan yang dahulunya terletak hak kepada Ketua Setiausaha (Chief Secretary). Pemakaian Akta 349 telah dipanjangkan ke Sabah dan Sarawak melalui Modification of Laws (Federal Lands Commisioner) (Extension to Borneo States) Order 1967 [L.N. 495/1967].

4.     Meskipun PTP merupakan sebuah perbadanan dan entiti dari segi undang-undang, Hansard bagi Akta 349 menyatakan PTP memegang tanah bagi pihak Kerajaan Persekutuan. Antara kuasa yang diberikan kepada PTP adalah memegang harta tak alih dan memajak atau melupuskan harta yang dipegang atas nama PTP seperti yang diperuntukkan dalam seksyen 4 Akta 349. Selain itu, PTP juga boleh menyaman dan disaman atas namanya sendiri seperti yang diperuntukkan dalam seksyen 3(3) Akta 349.

KES-KES KECUAIAN DAN PENGABAIAN KANAK-KANAK DI MALAYSIA

Number of View: 60

Pendahuluan

Hak kanak-kanak di Malaysia telah berkembang dengan ketara sejak Malaysia merupakan signatory bagi United Nations Convention on the Rights of the Child (CRC) pada tahun 1995 dan memperkenalkan Akta Kanak-Kanak 2001 [Akta 611] pada tahun 2001. Banyak inisiatif untuk menyedari dan menegakkan hak kanak-kanak telah dilaksanakan oleh Kerajaan dan antaranya dalam bidang pendidikan dan penjagaan kesihatan asas untuk kanak-kanak.  Walau bagaimanapun, beberapa cabaran utama masih kekal untuk kanak-kanak antaranya kes kecuaian dan pengabaian kanak-kanak.

Artikel ini secara amnya akan membincangkan mengenai undang-undang berkaitan kanak-kanak di Malaysia dan juga tindakan yang boleh diambil ke atas ibu bapa/penjaga yang cuai atau mengabaikan kanak-kanak secara khususnya.

Kes kecuaian kanak-kanak

Berkenaan kes-kes kecuaian ibu bapa terhadap anak-anak diperhatikan ianya kerap berlaku di Malaysia sejak kebelakangan ini dan semakin membimbangkan. Dalam kejadian yang berlaku di Pahang awal tahun ini, seorang kanak-kanak berusia tiga tahun meninggal dunia akibat lemas setelah 9 jam ditinggalkan di tempat duduk belakangkenderaan pelbagai guna (MPV) bapanya[1].

Kes seumpama ini bukan kali pertama berlaku di Malaysia.  Pada Julai 2013, seorang kanak-kanak perempuan berusia tiga tahun meninggal dunia akibat ditinggalkan ibunya lebih lima jam di dalam kereta di sebuah sekolah di USJ[2]. Pada Julai 2011 pula, seorang kanak-kanak perempuan berumur 10 tahun maut akibat lemas selepas ditinggalkan selama lebih enam jam di dalam kenderaan milik ibunya di Seremban[3].  Sebelum itu, pada Mei 2011, seorang budak perempuan tiga tahun ditemui lemas di dalam kereta yang tertutup rapat dan berkunci ketika ayahnya menghadiri pengebumian sepupunya di Kampung Morak, Tumpat, Kelantan[4].

Senario membimbangkan ini mendorong Kerajaan untuk mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana ibu bapa dan penjaga yang cuai menjaga anak masing-masing sehingga mengakibatkan kecederaan atau kematian bagi mengekang kejadian seperti ini daripada berulang.  Antaranya hukuman penjara dan cadangan mengenakan hukuman khidmat masyarakat seperti yang diamalkan di negara lain supaya dapat mendidik ibu bapa lebih bertanggungjawab dalam menjaga keluarga masing-masing[5].

THE INTERPRETATION ACTS 1948 AND 1967 [ACT 388] AND ITS USE IN INTERPRETING THE CONSTITUTION AND OTHER LAWS IN PENINSULAR MALAYSIA

Number of View: 27

INTRODUCTION

The Interpretation Acts 1948 and 1967 [Act 388] is a fundamental piece of legislation used to aid the interpretation of laws. It comprises of three (3) parts, i.e. Part I (sections 2 – 65); Part II (sections 66 – 129); and Part III (sections 130 – 132) which came into force on 18 May 1967, 31 January 1948 and 30 September 1967 respectively. The application of Act 388 differs according to whether the law sought to be interpreted is the Federal Constitution, the Constitution of the States, Federal law, or State law. As enumerated in the long title of the Act, the purpose of the Act is to provide for the commencement, application, construction, interpretation and operation of written laws; to provide for matters in relation to the exercise of statutory powers and duties; and for matters connected therewith.

HISTORY

Before the formation of Malaysia, the Straits Settlements; the Federated Malay States; and the States of Johore, Kedah, Terengganu and Kelantan enacted their own legislation to aid the interpretation of laws. These pieces of legislation are enumerated below:

(a)          Straits Settlements – Interpretation Ordinance (Straits Settlements Cap.2)

(b)          Federated Malay States – Interpretation and General Clauses Enactment (Federated Malay States Cap. 1)

(c)          Johore – Interpretation and General Clauses Enactment (Johore Enactment No. 2)

(d)          Kedah – Interpretation Enactment (Kedah Enactment No. 2)

(e)          Terengganu – Interpretation Enactment (Terengganu Enactment No. 8 of 1356)

(f)           Kelantan – Interpretation and General Clauses Enactment (Kelantan Enactment No. 12 of 1938)

Powered by WordPress and WordPress Themes, thanks to Live Jasmin

Videos, Slideshows and Podcasts by Cincopa Wordpress Plugin